Blogi

Kohtaamista Ei Opi Koulussa

PERPE-keskus opiskelijan silminHonkalampisaatio_kehittäminen_kommunikaatio

Kati Saurula
Perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskus? Kuulostaapa hankalalta. Mitä se tarkoittaa ja mitä se tekee? Kasvatuksellisen kuntoutuksen orientaatio? Liikuttaako se fyysistä, psyykkistä, sosiaalista vai kognitiivista ulottuvuutta? Sosionomiopiskelija on hämmentynyt.

Kuusi viikkoa myöhemmin opiskelija – eli minä – on saanut naksautettua kasvatuksellisen kuntoutuksen Rubikin kuution sivut samanvärisiksi. Kasvatuksellinen kuntoutus onkin tikku, joka työntyy kaikkien toimintakyvyn ulottuvuuksien lävitse. Siinä killuvat toimintakyvyn osa-alueet kuin reikäleivät orrella, koulussa opetetut teoriat ja käytännön työ perheiden kanssa lyövät kättä.

Sosionomi (AMK) ei ole ammatti, se on pätevyys. Sosionomin osaamisen ytimessä ovat arki, ihmissuhteet ja elinolosuhteet. Sosionomin ammatillisen viitan sisällä puolestaan on ihminen, joka parhaimmillaan osaa kohdata huolestuneen asiakkaansa yksilönä, oli hän sitten lapsi tai aikuinen, terve tai sairas.  Kohtaamista ei opita koulussa, vaan se rakentuu ajan kanssa. Tätä minä opiskelijana olen päässyt seuraamaan ammattikunnan sisältä käsin.
Perpe-keskuksessa on oma erikoisosaamisalansa autismin kirjon suhteen, mutta keskuksen matalan kynnyksen työ ei onnistuisi ilman aitoa kohtaamista. Jos jotakin olen oppinut niin sen, että asiakkaan luo mennään paljaana ja avoimena kuulemaan asiakkaan oma tarina. Diagnooseilla ja ennakko-odotuksilla ei ole arjessa merkitystä, vain asiakkaan kokema huoli ja pulmat ovat tärkeitä.  Lokeroimisen sijaan tulisi kuulla perheen näkemys arjestaan, mikä toimii ja missä on vielä haasteita. Arjen tasoiset ratkaisut ovat niitä, mihin Perpessä tähdätään ja mihin sosionomina itsekin saan vaikuttaa. Kuulostaa helpolta, mutta vaatii valtavasti.

 

Perpe-keskuksessa on oma erikoisosaamisalansa autismin kirjon suhteen, mutta keskuksen matalan kynnyksen työ ei onnistuisi ilman aitoa kohtaamista. 

Oma työkalupakki täyttyy mukavaa tahtia erilaisista kikka-kolmosista, joita tarvitaan siirtymätilanteissa suuttuvan, tablettia tuijottamaan jumittuvan tai kaveritaidoiltaan vaatimattoman lapsen kanssa. Haluankin heittää koko lokeroivan diagnoosiajattelun romukoppaan ja keskittyä perheen kokemien hankaluuksien yhdessä ratkaisemiseen, olipa perheessä sitten erityislapsia tai ei. Perheen sisäisen vuorovaikutuksen tukeminen on herkkää, mutta äärimmäisen palkitsevaa työtä.

Perpe-keskus on osunut napakymppiin, suoraan ammatillisen identiteettini ytimeen ja sen vannon, että kannan tätä lämmintä kohtaamisen mallia ja kokemusta mukanani, mitä ikinä pääsenkään tekemään. Ja pakko todeta, sosionomit myös soveltuvat ohjaustyöhön erinomaisesti. Koska asiakkaan arki on työn A ja O.
 
Kati Saurula on sosionomi-opiskelija Karelia Ammattikorkeakoulu Oy:ssä

Jaa kirjoitus

Seuraa kirjoituksia

Tilaa rss Tilaa rss-syöte
 

Kirjoita uusi kommentti:

Nimimerkki


Kommentti

Luemme kaikki kommentit ja tarkastamme ne yksitellen ennen niiden julkaisua.




Takaisin